تأثیر بازی های ویدیویی بر کودکان – نقاط مثبت و منفی

چندین محقق سعی کرده اند تأثیر بازی های ویدیویی بر رشد کودکان را درک کنند. انواع مختلفی از بازی ها برای اهداف مختلف ساخته شده اند – برخی می توانند سرگرم کننده و آرامش بخش باشند در حالی که برخی دیگر می توانند چالش برانگیز و برای یادگیری و رشد مغز مفید باشند. با این حال، همه بازی ها برای کودکان خوب نیستند و اثرات آنها می تواند نامطلوب باشد.

در اینجا برخی از مزایایی که کودکان می توانند از بازی های ویدیویی داشته باشند آورده شده است:

1. کار با هم به عنوان یک تیم

اکثر بازی‌های امروزی به صورت آنلاین انجام می‌شوند و اغلب بازیکنان متعددی از سراسر کشور یا جهان در آن شرکت دارند، که کودک را تشویق می‌کند تا با دیگران بازی کند. این به فرزند شما کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز برای کار با هم به عنوان یک تیم و حل مشکلات را با هم ایجاد کند.

2. مهارت های تصمیم گیری بهتر

بازی‌ها در زمان واقعی کار می‌کنند و اکثر بازی‌ها سرعت بالایی دارند و بازیکن را ملزم می‌کند که در مدت زمان کوتاهی تصمیم‌های سریع بگیرد. این به ایجاد مهارت‌های تصمیم‌گیری کمک می‌کند که در زمینه‌های زندگی واقعی مانند ورزش یا پزشکی ارزشمند هستند، جایی که اغلب نیاز به تصمیم‌گیری تحت فشار در چند ثانیه است.

3. حفظ دقت در تصمیم گیری های سریع

بازی‌های ویدیویی می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا با یادگیری محاسبه سریع تمام پارامترهای وابسته، سطح خوبی از دقت را حفظ کند. این یک مهارت فوق العاده مفید است، به همین دلیل است که حتی به سربازان و پزشکان نیز توصیه می شود برای تقویت مهارت تصمیم گیری خود بازی های ویدیویی انجام دهند.

4. هماهنگی بین دست ها و چشم ها

با انجام بازی های ویدیویی، بچه ها هماهنگی دست و چشم را درک می کنند – آنها شروع به یادگیری نحوه تأثیر حرکت اندام هایشان بر فضا و مراجع بصری اطراف خود می کنند. هماهنگی خوب دست و چشم برای فعالیت های روزمره زندگی ضروری است. همچنین تقریباً در تمام فعالیت های ورزشی مورد نیاز است و حتی می تواند در حل پازل مفید باشد.

5. عملکرد شناختی بهتر

هنگامی که یک مهارت خاص چندین بار تکرار می شود، مغز شروع به توسعه یک ساختار می کند و مسیرهای عصبی و فرستنده های جدیدی را برای بهینه سازی عملکرد آن ایجاد می کند. در مواقعی که تمرکز شدید اعمال می شود، مغز خود را به گونه ای شکل می دهد که بتواند مشکلات را سریعتر حل کند، که در نهایت می تواند به حل مسائل در زندگی واقعی نیز کمک کند.

تاثیرات منفی بازی های ویدئویی بر کودکان

1. مسائل بهداشتی

صرف زمان زیاد برای بازی های ویدیویی به جای انجام فعالیت های بدنی می تواند از چندین جهت برای سلامتی کودک مضر باشد. اگر کودک بیرون نرود و در دنیای واقعی اجتماعی نشود، رشد شناختی او ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. نشستن مداوم در یک مکان و انجام بازی‌های ویدئویی طولانی می‌تواند شانس چاقی را افزایش دهد، ماهیچه‌ها و مفاصل را ضعیف کند، دست‌ها و انگشتان را به دلیل تلاش بیش از حد بی‌حس کند و مطالعات متعدد نشان می‌دهد که حتی می‌تواند بینایی را تضعیف کند.

2. مسائل دانشگاهی

سرگرمی بازی های ویدیویی کاملاً در تضاد با یک روز معمولی در مدرسه است. این می تواند باعث شود که بچه ها بازی های ویدیویی را به هر چیز دیگری ترجیح دهند، بنابراین آنها را مجبور می کند که به کارهای مدرسه توجه نکنند. حتی در خارج از مدرسه، آنها ممکن است از تکالیف یا مطالعه برای آزمون صرف نظر کنند و به جای آن بازی های ویدیویی را انتخاب کنند. این می تواند منجر به عملکرد ضعیف شود و بر هوش هیجانی آنها تأثیر بگذارد.

3. قرار گرفتن در معرض ارزش های اشتباه

بسیاری از بازی‌های ویدیویی در بازار حاوی خشونت بیش از حد، رفتارهای جنسی بیش از حد، فحاشی، نژادپرستی و بسیاری چیزهای دیگر هستند که توسط بچه‌ها به درستی قابل درک نیستند. آنها ممکن است نتوانند این تصاویر را با کمی نمک به تصویر بکشند و ممکن است در نهایت سعی کنند همان رفتاری را که در بازی ها به تصویر کشیده شده است، تقلید کنند. معماری مغز آنها هنوز در حال توسعه است و تا زمانی که در دنیای واقعی در معرض دید قرار نگیرند، نمی توانند درست را از غلط تشخیص دهند.

4. آنها را از نظر اجتماعی جدا می کند

با وجود اینکه بازی‌های چند نفره وجود دارند، اکثر بچه‌ها در نهایت آن‌ها را خودشان در اتاق خودشان بازی می‌کنند. این به شدت مهارت های بین فردی آنها را در زندگی واقعی محدود می کند، و آنها ممکن است ترجیح دهند تنها باشند و به صورت دیجیتالی تعامل داشته باشند. چنین بچه هایی در برقراری مکالمه شکست می خورند و در مجامع اجتماعی احساس بی حوصلگی و بی حوصلگی می کنند. و در نتیجه، احتمال اختلال سازگاری، افسردگی، اضطراب، استرس در زندگی کاری و همچنین شخصی آنها بالا می رود.

5. رفتار پرخاشگرانه

محتوای خشونت‌آمیز در بازی‌های ویدیویی و لذت فوری آن‌ها می‌تواند باعث شود بچه‌ها در رفتارشان بی‌صبر و پرخاشگر باشند. هنگامی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود یا محدودیت هایی برای آنها وضع می شود، ممکن است به شدت انتقاد کنند یا شروع به داشتن افکار تهاجمی کنند که می تواند در رفتارهای دردسرساز ظاهر شود.

نشانه های اعتیاد به بازی های ویدیویی در کودکان

سازمان بهداشت جهانی «اختلالات بازی» را به کتاب مرجع پزشکی سال 2018 خود، طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها اضافه کرد. معتاد شدن به بازی های ویدیویی بسیار آسان است. اگر کودک شما علائم زیر را داشته باشد ممکن است معتاد شود:

1. انکار

اولین نشانه اعتیاد حالت تدافعی و انکار وجود مشکل است. کودک شما ممکن است از پذیرش این واقعیت که به شدت به بازی های ویدیویی وابسته است، امتناع کند، حتی اگر شما برای او مدرک ارائه کنید.

2. هزینه های مربوط به بازی

ممکن است فرزند شما برای ارتقای بازی، خرید اقلام مختلف مربوط به بازی، پولی بخواهد، یا حتی ممکن است برای تقویت این عادت از شما دزدی کند.

3. بی علاقگی به سایر جنبه های زندگی

دنیای بازی های ویدیویی ممکن است زندگی فرزند شما را به حدی تحت الشعاع قرار دهد که دوستان و خانواده ممکن است خسته کننده به نظر برسند. غفلت از فعالیت‌های دیگر مانند مطالعه، ارتباط با همکلاسی‌ها و بی‌حسی اغلب منجر به عملکرد ضعیف تحصیلی می‌شود. برخی از کودکان بهداشت اولیه را نیز رعایت نمی کنند – حذف حمام برای روزها و گذراندن بیشتر وقت خود با بازی های ویدیویی می تواند برخی از عاداتی باشد که ممکن است ایجاد کنند.

4. زمان بازی کنترل نشده

کودک شما ممکن است به شما قول دهد که فقط 10 دقیقه یا تا زمانی که سطح خاصی را به پایان برساند بازی خواهد کرد، اما ممکن است نتواند آن را دنبال کند و در نهایت ساعت های طولانی تری بازی کند. او ممکن است بدون اینکه متوجه شود این کار را انجام دهد!

5. قادر به پردازش شکست نیست

کودک شما ممکن است در موقعیت هایی که بازی را می بازد یا نتواند سطح را کامل کند، رفتار پرخاشگرانه از خود نشان دهد. او ممکن است به طور غیرمنطقی عصبانی و ناامید شود و نتواند درک کند که این فقط یک بازی است.

6. پنهان شدن و بازی کردن

اگر در نهایت فرزندتان را سرزنش کنید یا از بازی کردن منع کنید، او سعی می‌کند راه‌هایی برای بازی مخفیانه و بدون اجازه شما پیدا کند. او ممکن است شروع به دروغ گفتن کند یا برای چند دقیقه بهانه تراشی کند.

7. مدام مشغول

حتی زمانی که کودک شما از بازی ویدیویی دور است، حواس او پرت و در فکر فرو رفته است، معمولاً به چیزی مربوط به بازی فکر می کند یا مدام در مورد آن صحبت می کند. هر گونه اشاره ای به این عادت بازی می تواند او را آزار دهد.

چگونه والدین می توانند به کودکان کمک کنند تا از بازی های ویدیویی به درستی لذت ببرند و از مشکلات جلوگیری کنند؟

مزایا و معایب بسیاری از بازی‌های ویدیویی برای کودکان وجود دارد، اما والدین می‌توانند جنبه‌های خاصی را در نظر داشته باشند تا مطمئن شوند که فرزندانشان می‌توانند بدون هیچ مشکلی از بازی‌ها لذت ببرند.

  • به کودکان خود در دوران پیش دبستانی اجازه ندهید بازی های ویدیویی انجام دهند.
  • قبل از خرید یک بازی یا اجازه دادن به فرزندتان آن را بازی کند، رده بندی، محدودیت سنی، و هر گونه هشدار محتوای ارائه شده همراه با آن را بررسی کنید.
  • سعی کنید خودتان این بازی را انجام دهید و خود را بخشی از دنیای آنها کنید. کودک شما با بحث در مورد جنبه های مختلف بازی، حرف خود را باز خواهد کرد.
  • زمان‌های ثابت و محدود را برای انجام بازی‌ها حفظ کنید. این شامل بازی در محل دوست نیز می شود.
  • هرگونه تعامل آنلاین فرزندتان با غریبه ها را پیگیری کنید و مطمئن شوید که آنها هیچ گونه جزئیات شخصی را برای کسی فاش نمی کنند.
  • هر نوع وسیله ای را از اتاق کودک خود دور نگه دارید، به خصوص در طول شب.
  • مطمئن شوید که منطقه بازی در معرض دید عموم قرار دارد و می توانید به راحتی صفحه را از دور تشخیص دهید.
  • اگر گیمر هستید، همین قوانین را برای خودتان اجرا کنید تا بچه از شما یاد بگیرد.
  • فقط پس از انجام تکالیف و سایر وظایف به فرزندان خود اجازه دهید بازی های ویدیویی انجام دهند.
  • سایر فعالیت های بدنی یا ورزش های بیرون از خانه را نیز بخشی از زندگی کودک قرار دهید.

بازی های ویدیویی برای بچه های جوان توصیه نمی شود زیرا نور صفحه نمایش می تواند بر چشم آنها تأثیر منفی بگذارد. چنین بازی هایی همچنین ذهن های حساس را در معرض ارزش ها و اخلاقیات نامناسب قرار می دهند، به همین دلیل است که باید برخی از فعالیت های دیگر را امتحان کنید تا فرزندتان را برای مدت طولانی درگیر شادی خود نگه دارید. برای مشغول نگه داشتن فرزندتان می توانید بسته های صنایع دستی بخرید. یک جعبه فعالیت پر از سرگرمی با کاربرگ‌ها و کتاب‌های داستان راهی عالی برای مشغول نگه داشتن فرزندتان است! همچنین، مطمئن شوید که فرزندانتان هر روز برای بازی بدون ساختار با دوستانشان وقت بگذارند، این به آنها کمک می کند تا مهارت های خودتنظیمی را توسعه دهند، که ثابت می کند در همه جنبه های زندگی و موفقیت بسیار مهم است.

منابع و مراجع: WebMD

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

تاک کتاب

5 مطلب منتشر شده

انتشارات تاک کتاب ناشر تخصصی کتاب های کمک آموزشی مقطع ابتدایی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز نموده و با شناسایی مشکلات آموزش سعی بر این دارد تا با تولید انواع کتاب های کمک آموزشی درک مفاهیم درس ها را برای دانش آموزان راحت تر کند

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات پرفروش